Jestetten- ZÜRICH -Wadenswil: 2008.08.05. kedd
napi táv: 72 km
össztáv: 1398 km
Amikor reggel felkeltem, még nem gondoltam, hogy a kb. 50 km-re lévő Zürich, az utam legtávolabbi, és Svájc legnagyobb városa milyen messze is van.
"A nap az eddigi leghosszabb pöcsöléssel indult"-az aznapi bejegyzéseim első mondata. Az eddigi éjjelnél aludtam már jobban is, ezek a kempingek valahogy mindig keresztbe tesznek. Vagy túl drága, vagy göröngyös a "padló", vagy tele van izgága porontyokkal. Lényeg, hogy optimista várakozásaimmal ellentétben, az összes kimosott és kiteregetett ruhám végül mégsem száradt meg az egész éjjel szakadó esőben. Elő a tartalék garnitúrát, és irány a mosdóban lévő kézszárító. Mire mindent megszárítottam az utolsó zokniig, eltelt 1-1.5 óra, de mivel az ég továbbra sem volt túl biztató, és csepegett is az eső, ez volt az egyetlen mód, hogy megszárítsam a ruháimat. Egyéb módszerek lettek volna a : "felveszem és megszárad rajtam"-ez alapvetően működik, de csak kisebb mennyiségnél, ill. a "kiakasztom a csomag tetejére, és megszárítja a nap" -mivel nap nem volt, ez a módszer annyira nem játszott (végül később mégis kitűztem ezt-azt). A szárítás befejeztéig összeismerkedtem az összes fogat mosó, mosakodó, zuhanyzó arra járóval. Elkészültem, közben már a sátrat is kiteregettem, felvettem a hosszú mezt, összepakoltam és start. Nade ne olyan hevesen:) Juteszembe: az aksik még bent töltődnek az irodában, azok nélkül egy métert sem. Bringa letámaszt, kopogás. Kopogás... kopogás. Semmi. A kemping "kiszolgáló személyzete" -a recepciós, úszómester (mert medence is volt ám) egy személyben -felszívódott. A türelmem kezdett elfogyni, mivel megbeszéltem vele, hogy legkésőbb 10-kor indulok, de inkább hamarabb, és ekkor már 10 is elmúlt a szárítgatás miatt. Két takarítóval, legjobb német tudásomat, (és a szótárt) használva sikerül megértetnem, hogy kit keresek és miért. Kérdésemre, hogy miért nincs itt a recepciós, a válaszuk az volt, hogy a "badmeister", az én drága úszómesterem elment, majd délután 3-kor jön vissza, ha mázlim van 14:30-kor. Hm... A nyelvi korlátok miatt megkértem egy angolul beszélőt, tolmácsolja el a hölgyeknek, hogy elő kéne keríteni a recepcióst, mert az elemeimet még nem adta vissza. Telefonok ide-oda, és az első jó hír: a segítség úton van, a recepciós szerencsére a közelben lakik. Végül 11 előtt érkezett meg, sűrű bocsánat kérések közben ideadta az aksikat. Indulhatok végre. Mire letekertem az első pár km-t, kisütött a Nap, bazi meleg lett, a hosszú mez rám olvadt. Nincs mit tenni, meg kell állni átöltözni. Ez ugye azzal jár, hogy szétbontom a pakkom, aztán összerakom, ez idő, kiesek a ritmusból, pedig haladnék. Újra nyeregbe pattanok, élvezem a napsütést, és hogy haladok végre... és akkor DURRRR... Emelkedő vérnyomással konstatáltam, hogy a hátsó kerekem megadta magát. Ez alapvetően nem volt meglepő, a gumit kb. 900 Ft-ért vettem edzés céljából, a spéci kevláros abroncsok már nem fértek bele a költségvetésbe. Sejthető volt tehát, hogy nem úszom meg defekt nélkül, de, hogy épp most... Megállás, gumicsere fél óra mínusz. Ahogy ismét elindultam már fel is tűnt előttem a megérkezést szimbolizáló határátkelő: csak nem befutok lassan Zürichbe? Hát nem. Átgurultam az állomáson, épp sikerült begyorsulni a lankás úton... és akkor bizony ismét DURRRR. Félreálltam egy leállósáv-félében, (itt nem volt kerékpárút) hogy orvosoljam a helyzetet. Szétszedtem a kereket és semmi bíztatót nem láttam. A hátsó külső gumim, mivel minden cucc hátul volt, eddig bírta, a felni mentén kiszakadt. A belső gumi pedig ahogy a fémhez ért, természetesen az sem bírta tovább. Három verzió maradt a továbbhaladásra: 1. befoltozom a gumit, ami 1-2 km után ismét kiszakad majd, 2. betolom a következő faluba, 3. stoppolok. A foltozás sok idő és gyakorlatilag felesleges. Először próbáltam leinteni valami kisbuszt, de, mivel a határtól kb. 500 m-re voltam azon az úton, ahol minden autós örült, hogy ismét tempósan haladhat, valahogy nem álltak meg százával. Vagy, aki megállt, oda nem fértem be. Nincs mese, tolni kell. Hurrá. Solgen, a következő falu 3-4 km-re volt. Beértem, az állomáson bedig belebotlottam az éppen ebéd utáni megfeszített semmittevését végző 4-5 vasutasba. Mindezt egy "Laci bringája éppen felférne rá"-mérető kisteherautónak támaszkodva tették, érdemes volt hát odamenni. A kérdésemre, hogy merre van a leközelebbi szervíz, perceken keresztül válaszoltak... kb. 5 km-re, mire oda eltolom, a felnimet is temethetem. Amikor rákérdeztem, hogy valamelyikük betudna-e vinni esetleg, rövid gondolkodás után rábólintott az egyikőjük, örök hála neki. Felpakoltunk, start. A bolthoz érve -autóval kb. 20 perc volt, tolhattam volna egy ideig- viszont jött a következő fordulat: a bolt ugyanis zárva volt aznap. A nap hőse viszont, "najó, gyere" fejet vágva elvitt a következőig. Ami szintén zárva volt:-) De szerencsére csak egy ebédszünet erejéig. A vásárlás nem ment teljesen simán: svájci frankot nem váltottam, mivel az eurót is elfogadják. Ahogy az Ulm előtt megismert német társaság egyik tagja mondta: "A svájciaknak mindegy, csak pénz legyen." És valóban... fizetni lehet euróval, de vissza már csak frankot ad, nincs váltója. Mivel nekem csak nagyobb címletem volt, nem akartam belemenni a "majd ő átváltja nekem, ahogy neki tetszik" típusú cserébe. Összekapartam az apróm, és addig dumáltam, amíg csak talált egy hozzám passzoló gumit 15 euróért (otthon ennyiért vehettem volna meg a kevlárral megerősítettet, szívtam is a fogam). Feltettem az új szerzeményt, és röpke 2.5-3 óra kényszerpihenő után "már" indultam is tovább.
Kora délután érkeztem a városba. Mindenhol fütyörészve választhattam a kerékpárutak között -szó szerint mindenhol. Ahogy elővettem a térképet, hogy merre is kezdjem, már jött is a segítség egy hölgy személyében, kérés nélkül természetesen. Magáról a városról azt szokás mondani, hogy építészetileg annyira nem bővelkedik a látnivalókban, kevesebb a nevezetesség... azért ezzel nem értettem egyet maradéktalanul. Kiemelendő szerintem pl. a rengeteg belvárosi templom, az egyetem, a Zürichi-tó kompletten vagy a központi vasútállomás.
Az egyetemmel kezdtem a nézelődést, talán a monumentális szóval illetném. Az előtte lévő térről be lehet látni a fél belvárost, egészen a Limmat medréig. Lefotóztattam magam kedves japán turistákkal, ismét szembesültem azzal a számomra új szokással, hogy, ha megkérsz valakit egy fotóra, egy sorozatot csinál rólad: "jó, most állj át ide, oké, most a biciklivel is egyet...":-D A Zürichersee-t fotózva (nem lehet betelni vele) ismerős hangot hallottam, a zászlóm ismét jól jött: "Heló! Magyarországról?" Összefutottam egy budapesti házaspárral, innentől kezdve együtt sétáltunk. Szétnéztünk a Bahnhoffstrasse-n, később az Operaház felé vettük az irányt... a híres zürichi operaház nem kis csalódás volt, gyakorlatilag elmentünk mellette, teljesen beleolvad a lakóházas, fás közegbe. A város közlekedésére a hihetetlen udvariasság jellemző, autótömegről pedig nem beszélnék: a nagyobb tömegközlekedési csomópontokban kerékpár parkolók (!!) vannak, azaz, ha messzebb van dolgod, lelakatolod, és mész tovább villamossal, vagy trolival, ami kb. 2x akkora, mint a debreceniek:) A házaspárt útbaigazítottam az egyetem felé, és elváltak az útjaink. A tó partján meg 'estebédeletem' figyeltem a kocogó, görkoris, bringás tömeget. Dumáltam két holland bringással, mondták, hogy van itt egy kemping nem messze, ők ott alszanak majd, másnap meg repülőre teszik a bringákat, és nyomás vissza Hollandiába... ők csak ideáig tekertek. A kemping gondolata persze engem sem hagyott hidegen, a 15 eurós gumi árából épp ki is jött volna, így viszont maradt a szokásos "megyek tovább, és majd lesz valahol valami":) Este 6 körül továbbindultam a városból a Zürichi-tó mentén, fogalmazhatok úgy is, hogy elindultam haza, innentől ugyanis már kelet felé vettem az irányt. 20 km-rel később, még mindig a tó mentén Wadenswil-ben találtam egy tökéletes parkot, paddal, asztallal -a tűzrakóhelyből pedig arra következtettem, hogy a sátrazásért sem nyakaznak majd le. Azért megérdeklődtem egy arra turbékoló pártól, hogy a vadkemping errefelé mennyire divat, mondták, hogy igazából semennyire, de nem hiszik, hogy eget rengető szabálysértés lenne. Este még főztem levest, tésztát, feltöltöttem másnapra a glükogén raktáraimat. Sötétedés után felépítettem a házam, és elégedetten nyugtáztam magamban: eltekertem Zürichbe...
"A nap az eddigi leghosszabb pöcsöléssel indult"-az aznapi bejegyzéseim első mondata. Az eddigi éjjelnél aludtam már jobban is, ezek a kempingek valahogy mindig keresztbe tesznek. Vagy túl drága, vagy göröngyös a "padló", vagy tele van izgága porontyokkal. Lényeg, hogy optimista várakozásaimmal ellentétben, az összes kimosott és kiteregetett ruhám végül mégsem száradt meg az egész éjjel szakadó esőben. Elő a tartalék garnitúrát, és irány a mosdóban lévő kézszárító. Mire mindent megszárítottam az utolsó zokniig, eltelt 1-1.5 óra, de mivel az ég továbbra sem volt túl biztató, és csepegett is az eső, ez volt az egyetlen mód, hogy megszárítsam a ruháimat. Egyéb módszerek lettek volna a : "felveszem és megszárad rajtam"-ez alapvetően működik, de csak kisebb mennyiségnél, ill. a "kiakasztom a csomag tetejére, és megszárítja a nap" -mivel nap nem volt, ez a módszer annyira nem játszott (végül később mégis kitűztem ezt-azt). A szárítás befejeztéig összeismerkedtem az összes fogat mosó, mosakodó, zuhanyzó arra járóval. Elkészültem, közben már a sátrat is kiteregettem, felvettem a hosszú mezt, összepakoltam és start. Nade ne olyan hevesen:) Juteszembe: az aksik még bent töltődnek az irodában, azok nélkül egy métert sem. Bringa letámaszt, kopogás. Kopogás... kopogás. Semmi. A kemping "kiszolgáló személyzete" -a recepciós, úszómester (mert medence is volt ám) egy személyben -felszívódott. A türelmem kezdett elfogyni, mivel megbeszéltem vele, hogy legkésőbb 10-kor indulok, de inkább hamarabb, és ekkor már 10 is elmúlt a szárítgatás miatt. Két takarítóval, legjobb német tudásomat, (és a szótárt) használva sikerül megértetnem, hogy kit keresek és miért. Kérdésemre, hogy miért nincs itt a recepciós, a válaszuk az volt, hogy a "badmeister", az én drága úszómesterem elment, majd délután 3-kor jön vissza, ha mázlim van 14:30-kor. Hm... A nyelvi korlátok miatt megkértem egy angolul beszélőt, tolmácsolja el a hölgyeknek, hogy elő kéne keríteni a recepcióst, mert az elemeimet még nem adta vissza. Telefonok ide-oda, és az első jó hír: a segítség úton van, a recepciós szerencsére a közelben lakik. Végül 11 előtt érkezett meg, sűrű bocsánat kérések közben ideadta az aksikat. Indulhatok végre. Mire letekertem az első pár km-t, kisütött a Nap, bazi meleg lett, a hosszú mez rám olvadt. Nincs mit tenni, meg kell állni átöltözni. Ez ugye azzal jár, hogy szétbontom a pakkom, aztán összerakom, ez idő, kiesek a ritmusból, pedig haladnék. Újra nyeregbe pattanok, élvezem a napsütést, és hogy haladok végre... és akkor DURRRR... Emelkedő vérnyomással konstatáltam, hogy a hátsó kerekem megadta magát. Ez alapvetően nem volt meglepő, a gumit kb. 900 Ft-ért vettem edzés céljából, a spéci kevláros abroncsok már nem fértek bele a költségvetésbe. Sejthető volt tehát, hogy nem úszom meg defekt nélkül, de, hogy épp most... Megállás, gumicsere fél óra mínusz. Ahogy ismét elindultam már fel is tűnt előttem a megérkezést szimbolizáló határátkelő: csak nem befutok lassan Zürichbe? Hát nem. Átgurultam az állomáson, épp sikerült begyorsulni a lankás úton... és akkor bizony ismét DURRRR. Félreálltam egy leállósáv-félében, (itt nem volt kerékpárút) hogy orvosoljam a helyzetet. Szétszedtem a kereket és semmi bíztatót nem láttam. A hátsó külső gumim, mivel minden cucc hátul volt, eddig bírta, a felni mentén kiszakadt. A belső gumi pedig ahogy a fémhez ért, természetesen az sem bírta tovább. Három verzió maradt a továbbhaladásra: 1. befoltozom a gumit, ami 1-2 km után ismét kiszakad majd, 2. betolom a következő faluba, 3. stoppolok. A foltozás sok idő és gyakorlatilag felesleges. Először próbáltam leinteni valami kisbuszt, de, mivel a határtól kb. 500 m-re voltam azon az úton, ahol minden autós örült, hogy ismét tempósan haladhat, valahogy nem álltak meg százával. Vagy, aki megállt, oda nem fértem be. Nincs mese, tolni kell. Hurrá. Solgen, a következő falu 3-4 km-re volt. Beértem, az állomáson bedig belebotlottam az éppen ebéd utáni megfeszített semmittevését végző 4-5 vasutasba. Mindezt egy "Laci bringája éppen felférne rá"-mérető kisteherautónak támaszkodva tették, érdemes volt hát odamenni. A kérdésemre, hogy merre van a leközelebbi szervíz, perceken keresztül válaszoltak... kb. 5 km-re, mire oda eltolom, a felnimet is temethetem. Amikor rákérdeztem, hogy valamelyikük betudna-e vinni esetleg, rövid gondolkodás után rábólintott az egyikőjük, örök hála neki. Felpakoltunk, start. A bolthoz érve -autóval kb. 20 perc volt, tolhattam volna egy ideig- viszont jött a következő fordulat: a bolt ugyanis zárva volt aznap. A nap hőse viszont, "najó, gyere" fejet vágva elvitt a következőig. Ami szintén zárva volt:-) De szerencsére csak egy ebédszünet erejéig. A vásárlás nem ment teljesen simán: svájci frankot nem váltottam, mivel az eurót is elfogadják. Ahogy az Ulm előtt megismert német társaság egyik tagja mondta: "A svájciaknak mindegy, csak pénz legyen." És valóban... fizetni lehet euróval, de vissza már csak frankot ad, nincs váltója. Mivel nekem csak nagyobb címletem volt, nem akartam belemenni a "majd ő átváltja nekem, ahogy neki tetszik" típusú cserébe. Összekapartam az apróm, és addig dumáltam, amíg csak talált egy hozzám passzoló gumit 15 euróért (otthon ennyiért vehettem volna meg a kevlárral megerősítettet, szívtam is a fogam). Feltettem az új szerzeményt, és röpke 2.5-3 óra kényszerpihenő után "már" indultam is tovább.
Kora délután érkeztem a városba. Mindenhol fütyörészve választhattam a kerékpárutak között -szó szerint mindenhol. Ahogy elővettem a térképet, hogy merre is kezdjem, már jött is a segítség egy hölgy személyében, kérés nélkül természetesen. Magáról a városról azt szokás mondani, hogy építészetileg annyira nem bővelkedik a látnivalókban, kevesebb a nevezetesség... azért ezzel nem értettem egyet maradéktalanul. Kiemelendő szerintem pl. a rengeteg belvárosi templom, az egyetem, a Zürichi-tó kompletten vagy a központi vasútállomás.
Az egyetemmel kezdtem a nézelődést, talán a monumentális szóval illetném. Az előtte lévő térről be lehet látni a fél belvárost, egészen a Limmat medréig. Lefotóztattam magam kedves japán turistákkal, ismét szembesültem azzal a számomra új szokással, hogy, ha megkérsz valakit egy fotóra, egy sorozatot csinál rólad: "jó, most állj át ide, oké, most a biciklivel is egyet...":-D A Zürichersee-t fotózva (nem lehet betelni vele) ismerős hangot hallottam, a zászlóm ismét jól jött: "Heló! Magyarországról?" Összefutottam egy budapesti házaspárral, innentől kezdve együtt sétáltunk. Szétnéztünk a Bahnhoffstrasse-n, később az Operaház felé vettük az irányt... a híres zürichi operaház nem kis csalódás volt, gyakorlatilag elmentünk mellette, teljesen beleolvad a lakóházas, fás közegbe. A város közlekedésére a hihetetlen udvariasság jellemző, autótömegről pedig nem beszélnék: a nagyobb tömegközlekedési csomópontokban kerékpár parkolók (!!) vannak, azaz, ha messzebb van dolgod, lelakatolod, és mész tovább villamossal, vagy trolival, ami kb. 2x akkora, mint a debreceniek:) A házaspárt útbaigazítottam az egyetem felé, és elváltak az útjaink. A tó partján meg 'estebédeletem' figyeltem a kocogó, görkoris, bringás tömeget. Dumáltam két holland bringással, mondták, hogy van itt egy kemping nem messze, ők ott alszanak majd, másnap meg repülőre teszik a bringákat, és nyomás vissza Hollandiába... ők csak ideáig tekertek. A kemping gondolata persze engem sem hagyott hidegen, a 15 eurós gumi árából épp ki is jött volna, így viszont maradt a szokásos "megyek tovább, és majd lesz valahol valami":) Este 6 körül továbbindultam a városból a Zürichi-tó mentén, fogalmazhatok úgy is, hogy elindultam haza, innentől ugyanis már kelet felé vettem az irányt. 20 km-rel később, még mindig a tó mentén Wadenswil-ben találtam egy tökéletes parkot, paddal, asztallal -a tűzrakóhelyből pedig arra következtettem, hogy a sátrazásért sem nyakaznak majd le. Azért megérdeklődtem egy arra turbékoló pártól, hogy a vadkemping errefelé mennyire divat, mondták, hogy igazából semennyire, de nem hiszik, hogy eget rengető szabálysértés lenne. Este még főztem levest, tésztát, feltöltöttem másnapra a glükogén raktáraimat. Sötétedés után felépítettem a házam, és elégedetten nyugtáztam magamban: eltekertem Zürichbe...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése